۱۳۹۷ آذر ۴, یکشنبه

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در آبان ماه ۱۳۹۷
تنظیم گزارش : فرهاد نصیری
ازدواج کودکان: ۲ مورد
دفاع کیهان از ازدواج دختران در سن زیر۱۸سال .
جامعه > خانواده – کیهان نوشت:طرح افزایش حداقل سن ازدواج که از مدت‌ها پیش توسط برخی از اعضای فراکسیون زنان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شده بود به صحن علنی راه یافت و با یک فوریت به تصویب رسید. این طرح برای بررسی به کمیسیون اصلی و فرعی مرتبط به لایحه فرستاده شد.
مخالفت شورای نگهبان با طرح مقابله با کودک همسری؛ ازدواج کودکان همچنان قانونی است .
خبرگزاری هرانا . طیبه سیاوشی نماینده مجلس با اشاره به روند تصویب این طرح گفته است که طرح مقابله با کودک همسری
با کمک و حمایت نمایندگان مرد با توجه به اینکه آسیب‌های این مساله را کاملا درک کرده بودند، به تصویب رسید و هم اکنون این طرح در دستور کار کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد. این طرح که با قید یک فوریت در مهرماه ۹۶ در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. اما با وجودی در صحن مجلس رای آورد، در مسیر در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان هم به نتیجه نرسیده‌ایم. 
خشونت علیه کودکان : ۱۰ مورد
مرگ غم انگیز دو خواهر کوچولو در بیمارستان.
به گزارش مشرق، هانیه یک و نیم ساله و فاطمه ۵ ساله در روزهای جمعه و یکشنبه از سوی والدینشان به بیمارستان کودکان ابوذر اهواز انتقال یافتند که حال عمومی آنها بسیار بد بود و در کمای عمیق بودند. با وجودی که هر دو بار پزشکان تلاش زیادی برای نجات جان این دو خواهر کردند اما نتیجه‌ای به دست نیامد و در فاصله دو روز هر دوی آنها جان باختند.
قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌ هویت در ایران.
روزنامه آفتاب یزد برای بررسی معضل قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌هویت با فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران به گفتگو نشست، او می‌گوید: این اتفاقات در خصوص مهاجرینی که غیر قانونی وارد کشور شده اند یا والدینی که یک مشکل قانونی دارند به خاطر آن شکایت نمی‌کنند خیلی اتفاق می‌افتد و کودکانشان طعمه قاچاقچیان اعضای بدن می‌شود و سال گذشته صحبت‌ها‌یی درباره رها شدن کودکان بدون چشم و کلیه در بیابان‌ها‌ی اطراف تهران کرده بودید.
جزئیات طرح نوجوانان خادمیاران حسینی تشریح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان درباره ویژه‌ برنامه‌های ۱۳ آبان و موکب های دانش آموزی اربعین گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در روز دانش‌آموز و سالروز اعلام موجودیت اتحادیه و همچنین روز مبارزه با استکبار جهانی، برنامه‌های ویژه‌ای دارد که یکی از این برنامه‌ها، کمپین و جشنواره دانش‌آموزی دست‌سازه و آدمک‌سازی پنبه‌دانه است.
مرگ کودک ۸ ساله در تهران .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا : کودک ۸ ساله‌ای در تهران توسط پدر خود به قتل رسید. متهم در اظهاراتش گفت که بچه ۸ ساله‌اش را برای موتورش قربانی کرده است. پرونده این قتل پس از کارشناسی پلیس به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد و پدر این کودک به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد. طبق قانون پدر در صورت قتل فرزند اعدام نمی‌شود و تنها باید تا ۱۰ سال در زندان بماند.
خشونت، کودکان را پیر می‌کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ارث، بر اساس تحقیقات جدید محققان، کودکانی که اوایل زندگی در معرض خشونت‌های عاطفی یا جسمی قرار می‌گیرند، نسبت به همسالانشان سریعتر رشد می‌کنند (سن اپی‌ژنتیک بیشتری دارند).از سوی دیگر، کودکانی که در معرض محرومیت‌هایی از قبیل بی‌توجهی و نا امنی غذایی قرار می‌گیرند، رشد آهسته‌تری دارند.
کودکانی که به زائران اربعین خدمت می‌کنند. فیلم 
کودک آزاری با دریل…
به گزارش ایسنا، چندی پیش پدر خانواده‌ای در یکی از روستاهای خدابنده، به دلایلی نامعلوم دختر نوجوانش را مورد ضرب و شتم قرار داد و زانوی او را با دریل سوراخ کرد. این در حالی است که متاسفانه پدر خانواده بعد از چنین اقدامی، دختر نوجوان را به بیمارستان انتقال نمی‌دهد و او را با دردی آزاردهنده چند روز در خانه حبس می‌کند. اما همسایه‌ها صدای ناله‌ها و ضجه‌های این دختر دانش‌آموز را می‌شنوند او را در حالی که از درد به خود پیچیده بود، پیدا می‌کنند.
ضرب و شتم ۳ دانش‌آموز با کابل توسط معلم در شهرستان جم/ ویدئو.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، دانش آموزان مدرسه بهرباغ شهرستان جم با کابل تنبیه شدند.اولیا دانش آموزان شکایتی تنظیم کرده‌اند که شنبه هفته آینده تسلیم مراجع مربوطه می‌کنند. 
روز گذشته معلم مدرسه بهر باغ شهرستان جم ۳ نفر از دانش‌آموزان را با کابل مورد ضرب و شتم قرار داد. مطابق ماده ۷۷ آیین نامه انضباطی مدارس، اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است.
ضرب و شتم دانش‌آموز زنجانی توسط معلم .
به گزارش خبرگزاری هرانا، علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با گزارش تنبیه دانش‌آموز در ناحیه یک شهرستان زنجان، اظهار کرد: “در حال حاضر کارشناس پرونده در منطقه مربوطه در حال پیگیری پرونده است و پرونده برای پیگیری‌های بیشتر و تصمیم‌گیری‌های لازم به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان اداره‌کل آموزش و پرورش استان ارسال شده است”.
کودکانی که به زائران اربعین خدمت می‌کنند .
اعتراض سازمان حقوق بشر ایران به اعدام در ملاء عام سه زندانی در شیراز.
در واکنش به این اعدام‌های در ملاء عام که در جریان اجرای آن کودکان نیز در محل حضور داشته‌اند، سازمان حقوق بشر ایران نسبت به آغاز موج جدید اعدام‌ها در ایران هشدار داد و خواستار واکنش فوری سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تمام کشورهایی شد که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند.
فقر کودکان: ۷ مورد
عکس/ کودکان کوهستان .
استان لرستان دارای ۹ شهرستان است که اکثر شهرستان های آن مابین کوه ها واقع شده اند.یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه راه های دشوار بین کوه های بلند برای رسیدن به روستاها است و مردم کلید اصلی حل مشکلات خود را در ایجاد راه ها میدانند.راه هایی که با نبودشان آرزو های بزرگ کودکان را محدود به روستایشان کرده است.با ساختن راه ها لوله های آب رسانی ، برق ، و امکانات رفاهی به این مناطق خواهد آمد و امکان تحصیل برای کودکان فراهم میشود.
بیش از ۱۲ هزار کودک سیستان و بلوچستانی سوء‌تغذیه‌ دارند.
‌به گزارش ایسنا- ‌به نقل اداره‌کل کمیته امداد امام استان سیستان وبلوچستان، ‌موسی آبتن افزود: با توجه به این که استان از نظر شاخص های بهداشتی در پایین ترین سطح قرار دارد بنابراین محرومیت اقتصادی، پایین بودن سطح درآمد مردم و تغذیه نامناسب دوران بارداری سبب شده است، کودکان در طول دوران بارداری مادر و پس از آن دچار کاهش رشد و مشکلات تغذیه ای شوند.
رئیس اداره درمان اداره کل کمیته امداد امام(ره) سیستان وبلوچستان گفت: ۱۲ هزار و ۸۹۷ کودک در استان دچار سوء تغذیه هستند.
۲۵۰۰کودک در خراسان شمالی از سوءتغذیه رنج می‌برند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید خوجانی اظهار کرد: این تعداد کودک در خراسان شمالی توسط شبکه بهداشت و درمان شناسایی و برای درمان به کمیته امداد استان معرفی‌شده‌اند. بجنورد- معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان شمالی گفت: دو هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۶ سال به دلیل فقر در این استان از سوءتغذیه رنج می‌برند.
فیلم/ روستایی در لرستان که روزی چندبار برای تهیه آب آشامیدنی بایستی مسیری خطرناک را طی کنند . فیلم
گزارشی تکان‌دهنده از خط فقر در ایران .
ایران کارگر : جمهوری اسلامی سال‌هاست که خط فقر و جمعیت زیر خط فقر را پنهان می‌کند. معاون وزیر کار سال گذشته میانگین خط فقر را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد؛ اما واقعیت این است که این‌ روزها خط فقر در یک برآورد خوشبینانه از ۳میلیون تومان هم فراتر رفته است. کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی جمعیت زیر خط فقر را حدود ۴۰ میلیون تن برآورد می‌کنند. حسین راغفر مدرس اقتصاد در ایران فروردین امسال گفت: ۳۳ درصد جمعیت ایران ـ معادل ۲۶ میلیون تن ـ دچار «فقر مطلق» هستند. 
۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان ‌منابع آبی خود را از دست داده‌اند .
استان‌وایر- مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اعلام کرده که سال گذشته ۵۰۲ روستای این استان منابع آبی خود را از دست داده‌اند.عبدالاحد ریگی در شورای حفاظت از منابع آب استان سیستان و بلوچستان این خبر را اعلام کرده و گفته به این روستاها باید با تانکر آب‌رسانی شود.
مرگ پدر و فرزند ۶ ساله‌اش به‌ دلیل گرسنگی؟
رکنا نوشت:کشف جسد پدر و پسری در کلویر بندرانزلی به دلیل مرگ مشکوک راز پیچیده ای را پیش روی پلیس قرار داده است. به گفته ساکنین محله در همسایگی این پدر و پسر زندگی می کنند، مرد قبل از مرگش خانه مسکونی را به خاطر نیاز مالی به شخصی فروخته می شود و قرار بر این مدت زمان مشخص جهت مراحل اداری به دفترخانه شهرستان مراجعه کنند.
کودک ازاری: ۶ مورد
تجاوز معلم بسیجی بە یک دانش آموز دبستانی!
روز یکشنبە ١٣ آبان ٩٧ فردی بە نام “اسدی” معلم بسیجی و فرزند یک جانباز جنگی در خرم آباد لرستان بە یکی از دانش آموزان پسر کلاس چهارم دبستان خیریە شیرازی تجاوز کردە است. پدر دانش آموز پسر کە مورد تجاوز قرار گرفتە یک روحانی است و با معلم بسیجی متجاوز گلاویز شدە ولی با وساطت مدیر دبستان خانم زادە مرادیان از هم جدا شدند.مدیران دبستان خیریە شیرازی خرم آباد اصرار می کنند کە این تجاوز رسانەای نشود زیرا معلم متجاوز بسیجی و فرزند یک جانباز جنگی سپاهی است.
چرا اطلاعات سنندج می خواهد تجاوز بە کودک دبستانی را مخفی کند؟!
دنیا ویسی دختر ٧ سالە کلاس اول دبستان اهل روستای گرماش سنندج مورد تجاوز قرار گرفتە و کشتە شدە است. سپس با دخالت م ب از اطلاعات سنندج طی یک صحنە سازی جعلی، دلیل قتل او را فروریختن دیوار دبستان عنوان کردەاند.طبق اسنادی کە بە آواتودی رسیدە پزشکی قانونی سنندج از این موضوع اطلاع دارد ولی بنا بە توصیەهای مسوولان کە از اطلاعات سنندج دستور گرفتەاند، حق هیچگونە اظهارنظر و یا خبر رسانی دربارە آنرا ندارند.
شکایت از مستخدم کودک آزار .
به‌ گزارش ایران، ۴ آبان وقتی مادر «یاسین» کوچولو دنبال پسرش به مهدکودکی در ولنجک رفت متوجه غیبت عجیب او در ساختمان شد. وی به جست و جوی کودکش پرداخت تا اینکه دقایقی بعد او را در حالی که گریان و وحشتزده بود دست در دست خدمتکار مهدکودک پیدا کرد.  پرونده پسر ۶ ساله که والدینش مدعی هستند از سوی مستخدم مهد کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفته از سوی قضات شعبه دوازدهم دادگاه کیفری در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت.
گزارش بیش از هزار و ۲۸۶ مورد کودک‌آزاری در استان اصفهان در شش ماه اول سال .
ایسنا  : معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان از گزارش بیش از هزار و ۲۸۶ مورد کودک‌آزاری در این استان در نیمه نخست امسال خبر داده است. مجتبی ناجی به با اعلام این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است این آمار نشان دهنده توجه جدی اصفهانی‌ها به آسیب کودک‌آزاری است:  می‌توان گفت که ما در استان اصفهان بی‌تفاوت از کنار کودک‌آزاری نمی‌گذریم. مدارس و مهدهای کودک همیشه رصد می‌شوند تا در صورت مشاهده آثار ضرب و شتم در کودک، با والدین برخورد لازم صورت گیرد.»
جزییات فیلم‌های سیاه تجاوز به کودکان شوشتری .
ایران نوشت: میلیون‌ها بیننده ناگهان در شبکه‌های مجازی با چهره جنون‌آمیز مرد غول‌آسایی روبه‌رو شدند که در صحنه‌هایی هولناک پسربچه‌هایی را در چنگ خود اسیر کرده بود و اعمال وحشیانه‌اش با این کودکان چنان هراسناک و تکان‌دهنده بود که بسیاری از اعضای خانواده‌ها از جمله زنان و دختران تاب تماشای چنین صحنه‌های شنیعی را نداشتند.
دیدن خرگوش، بهانه تجاوز به ۲ پسربچه؛ چرخه خشونت جنسی پایان ندارد .
ایران نوشت: پسری که به اتهام آزار و اذیت دو کودک دستگیر شده در بازجویی‌ها مدعی شد خودش در کودکی قربانی تعرض شده بود.ظهر سه‌شنبه ۲۲ آبان دو پسر ۱۰ ساله گریان راهی خانه هایشان شدند و از اتفاق تلخی که برایشان رخ داده بود خبر دادند. دو پسر بچه که هم مدرسه‌ای بودند، در راه بازگشت به خانه از سوی پسر همسایه اغفال شده و به بهانه نشان دادن خرگوش به خانه او رفته بودند اما پسر جوان با تهدید چاقو آنها را قربانی نقشه شوم خود کرده بود.
اعدام کودکان: ۲مورد
صدور حکم اعدام برای یک کودک _ مجرم در تهران .
خبرگزاری هرانا – یک کودک _ مجرم که متهم است دو سال قبل فردی را با ادعای مزاحمت برای خواهرش در یکی از محله‌های تهران در جریان نزاع به “قتل” رسانده بود، با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد.
صدور حکم اعدام برای یک کودک سقزی .
اژانس کُردپا: یک کودک اهل شهرستان سقز به اتهام “قتل عمد” توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک سنندج به اعدام محکوم شد.شعبه اول دادگاه کیفری یک سنندج به ریاست قاضی وفاییان یک کودک اهل سقز به نام “شایان سعیدپور” فرزند صلاح‌الدین را به اعدام محکوم کرد.
اعتیاد کودکان: ۲ مورد
افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران: یک سوم جمعیت خدمات درمان اعتیاد دریافت می‌کند
رادیو زمانه : در حالیکه نهادهای حکومتی جمعیت معتادان در ایران را ۲,۸ میلیون تا سه میلیون تن گزارش می‌کنند، حمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی روند افزایش مصرف قرص‌های روان‌گردان و مواد مخدر را «نگران کننده» توصیف کرده است. او گفته که از هر سه تن در ایران یکی خدمات درمانی اعتیاد دریافت می‌کند. 
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی: مصرف «گل» در جوانان افزایش یافته است .
خبرنگار ایرنا  : عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: مصرف ماده توهم زای «گل» یا همان ماری جوانا در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است، ماده ای که عامل افسردگی، خستگی، کاهش حافظه کوتاه مدت، خشونت، بی انگیزگی، اختلال بینایی، روانپریشی و خودکشی است.
آموزش و پرورش: ۱۲مورد 
معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش‌ در گفت‌وگو با ایلنا: تبدیل زیرزمین مدارس به سالن ورزشی/ امکان انتقال دانش‌آموزان به سالن‌های ورزشی نزدیک مدارس وجود ندارد .
خبرگذاری ایلنا  : مهرزاد حمیدی (معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش) در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مذاکره برای استفاده از سالن‌های ورزشی نزدیک مدارس به کجا رسید؟ 
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات این طرح گفت: به دلیل اینکه سالن‌های ورزشی عمدتا در اختیار بخش خصوصی است و امکان دارد، فاصله بیش از یک کیلومتر با مدرسه داشته باشند، امکان اینکه مدرسه، ماشین بگیرد و دانش‌آموزان را هر جلسه به آنجا ببرد و بیاورد، وجود ندارد.
«داستان تلخ» کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛ گفتگو با عبدالستار دوشوکی .
« بخش فارسی صدای آمریکا  : عبدالستار دوشوکی» رئیس مرکز مطالعات بلوچستان در لندن در این رابطه به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «عدم دسترسی به امکانات آموزشی نه فقط در روستاها بلکه در شهرهایی مثل چابهار هم وجود دارد، عموم مردم در این مناطق از مردم حاشیه نشین هستند، در این مناطق مدرسه وجود ندارد. از طرفی بسیاری از خانواده ها به دلیل فقر مالی امکان خرید حداقل لوازم تحصیلی مثل کتاب، کیف، کفش و لباس و همین طور خرج رفت و آمد را ندارند. 
دانش‌آموزان تهرانی با قطار به راهیان نور می‌روند .
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آموزش و پرورش، عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران برنامه‌های اعزام راهیان نور  دانش‌آموزان را تشریح کرد و گفت: راهیان نور پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی ومورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولین نظام است بنابراین شیوه نامه راهیان نور به مناطق شهر تهران ارسال شده است.
فیلم/ سینه‌زنی در مهدکودک؛ کودک: دستم درد می‌کنه؛ معلم: با اون یکی دستت بزن!
سرپرست اداره آموزش و پرورش عشایری کشور: مجلس به اجرای اساسنامه مدارس عشایری کمک کند .
به گزارش فارس، محمدرضا سیفی سرپرست اداره آموزش و پروش عشایری کشور در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه استان کرمان در زمینه ارزیابی مدارس عشایری رتبه خیلی خوبی در کشور دارد، گفت: در این سفر به‌صورت میدانی از چندین مدرسه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بازدید داشتم تا مشکلات را شناسایی و با کمک مسئولان و نمایندگان این مشکلات را برطرف کنیم.
مدرسه‌ای که با یک عکس و توییت جهانی شد .
به گزارش قلعه گنج نیوز، معلم خوش‌ذوق و مهربان مدرسه، تلفن همراهش را، تلویزیون نداشته دانش‌آموزان کرده بود تا دانش‌آموزان رمشکی با تماشای بازی فوتبال سر ذوق بیایند و برای ۹۰ دقیقه یادشان برود در مدرسه و روستایشان چه کاستی‌هایی دارند..
مدرسه بدون دیوار؛ حمله گاو وحشی به دانش‌آموز پایه سوم دبستان.
خبرگزاری هرانا – وزیر آموزش و پرورش سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت که حیاط برخی مدارس آسفالت نیست و حیاط بعضی مدارس دیوار ندارند و متأسفانه در یک مدرسه که حیاطش دیوار نداشته است، یک گاو وحشی دانش‌آموز سوم دبستانی را زخمی کرده است.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید ادامه یابد .
به گزارش ایسنا، صبح امروز سید محمد بطحایی در یادواره ۳۶هزار شهید دانش‌آموز و سالگرد شهادت حسین فهمیده در دبیرستان شهدای هفتم تیر منطقه شش تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: نام شهید فهمیده همواره در اوج قله پرفروغ انقلاب قرار دارد.  وزیر آموزش‌وپرورش در یادواره ۳۶۰۰۰ شهید دانش‌آموز برگزاری یادواره شهدا را سالی یک‌بار کافی ندانست .
استان البرز؛ مصدومیت ۲ دانش‌آموز بر اثر ریزش دیوار مدرسه .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، مجتبی خالدی از ریزش آجر از دیوار یک مدرسه در گرمدره استان البرز خبر داد و گفت: “بر اثر این حادثه ۲ دانش‌آموز مصدوم شده‌اند”.
شهرستان بشاگرد؛ تحصیل ۶۰ دانش‌آموز در شش‌پایه در مدرسه یک کلاسه .
خبرگزاری هرانا – بخشدار بخش گوهران بشاگرد هرمزگان با اعلام اینکه اکثر فضاهای آموزشی در روستاهای منطقه سرحدی در بخش گوهران فاقد سرویس بهداشتی هستند، گفت که روستاهای منطقه سرحدی بخش گوهران از نظر فضاهای آموزشی در وضعیت خوبی قرار ندارند. در روستای دولت‌آباد یک مدرسه قدیمی یک کلاسه وجود داشت که برای شش‌پایه تحصیلی در نظر گرفته‌شده بود و در این کلاس ۶۰ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند. 
آموزش و پرورش می‌تواند در مدارس مناطق محروم از روحانیون مستقر استفاده کند.
به گزارش ایسنا به نقل از سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» با اشاره به اینکه در بعضی از روستاها مشکل معلم حق‌التدریسی داریم، گفت: در مناطق محروم یک معلم حق‌التدریسی باید مسافتی طولانی را طی کند و معمولا از میزان حق‌التدریس خود هم ناراضی است در حالی که آموزش و پرورش می‌تواند از روحانیون مستقر به‌عنوان معلم در مناطق محروم کشور استفاده کند.
علیرضا کاظمی: ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در عرصه دفاع مقدس حضور داشتند .
تهران (پانا) –  علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در عرصه دفاع مقدس حضور داشته‌اند،۳۶ هزار نفر از آنها به شهادت رسیده‌اند، ۲۵۰۰دانش‌آموز آزاده و ۳ هزار دانش‌آموز جانباز هستند.
بیماریهای کودکان: ۲مورد
سرطان کودکان ۱۰ درصد از سرطان‌های شایع کل کشور را تشکیل می‌دهد.
خبرگزاری فارس  : آراسب احمدیان مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در بیمارستان محک ۱۷ هزار کودک مبتلا به سرطان تحت حمایت وجود دارند که باید خدمات درمانی را به صورت مداوم دریافت کنند، گفت: به دلیل اینکه اعتماد مردم و کمک نیکوکاران تنها سرمایه محک است، از این رو می‌توان گفت مسئولیت و وظیفه مؤسسه محک حفظ این اعتماد است.
ایدز درمان قطعی ندارد، اما…
سرپرست گروه مدیریت بیماری ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تخمین زده می‌شود نزدیک ۶۰ هزار مبتلا به اچ آی وی در کشور وجود داشته باشند، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما اگر درمان به موقع شروع شود، طی شش ماه سطح ویروس در حدی کاهش می‌یابد که بحث انتقال از طریق ترشحات خونی، جنسی و انتقال از مادر به کودک بسیار کم می‌شود.
بی هویتی کودکان: ۶ مورد
شناسایی ۴۹هزار کودک«بی‌شناسنامه» دارای مادر ایرانی/ خدماتی که بی‌شناسنامه‌ها از دولت می‌گیرند
به گزارش ایسنا، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و ر فاه اجتماعی در نشست تخصصی «ازدواج‌های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن (تجارب بین الملی و ایران)»، ضمن ارائه گزارشی از پیگیری‌های دولت دراین‌باره گفت: پیگیری وزارت رفاه در مورد این مسئله به زمانی برمی‌گردد که این وزارتخانه در پی ساماندهی کودکان کار برآمد و با مسئله بی‌شناسنامگی مواجه شده بود.
حداقل ۵۰ هزار کودک مادران ایرانی شناسنامه ندارند .
هران- ایرنا- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: براساس آمار وزارت کار، حدود ۵۰ هزار کودک بدون شناسامه در کشور هستند که با تصویب لایحه دولت در مجلس شناسامه می گیرند البته آمار غیررسمی بیش از این است و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل نیز این مشکل را دارند.
جزئیات تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اعلام شد .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی، در این باره اظهار کرد: “فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند”.وی افزود: “در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضعیت فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیات دولت ، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می توانند به تابعیت ایران درآیند”
کمالی پور: بخشی از مجرمان و متکدیان بی هویت هستند .
به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی کمالی پور با ابراز خرسندی از تصویب لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسرخارجی در دولت، گفت: دو طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت و همچنین تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در دستور کار کمیسیون قضایی قرار گرفت که با بحث و بررسی های صورت گرفته رد شدند در واقع نمایندگان معتقد بودند که باید بر روی این طرح ها کار کارشناسی بیشتری انجام شود.
نماینده مجلس؛ حدود یک میلیون نفر کودک فاقد هویت گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، طیبه سیاوشی نماینده مجلس می گوید “جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد البته این آمار دقیق نیست اما در هر حال گفته می‌شود چنین جمعیتی از کودکان بی هویت در کشور وجود دارد”. سیاوشی اظهار کرد “ما در مجلس شورای اسلامی مراجعان فروانی از همین کودکان داشتیم که می‌گفتند یارانه نمی‌خواهیم و فقط به ما یک کارت هویت بدهید.
روایتی از هزاران روایت کودکان بی‌هویت مادران ایرانی .
در حقوق بین‌‌الملل خصوصی، تابعیتی که هنگام تولد به فرد تعلق می‌گیرد تابعیت اصلی (تولدی) و  موارد دیگر تابعیت اکتسابی است. سیستم تابعیت اصلی ایران مبتنی بر خون است که معیار آن پدران هستند. یعنی افرادی در بدو تولد تابعیت ایرانی می‌گیرند که پدرشان ایرانی باشد… چندی پیش یکی از مخاطبان کانال کارزار منع خشونت خانوادگی روایت زندگی خود را برای کانال فرستاد. او اگر چه امیدی به تغییر وضعیت تابعیت فرزندان خود ندارد ولی می‌خواهد که صدایش شنیده شود و برای کسانی از جنس او و فرزندانش گامی برداشته شود.
حمایت از کودکان: ۴مورد
«کودک» بی‌سرپرست‌ترین حوزه در کشور است/ کودکانمان را به پرستارهای الکترونیکی نسپاریم .
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، میزگرد «کودک و رسانه» با حضور مریم اسدزاده  داستان نویس و فیلمنامه نویس و مدیرواحد خواهران مدرسه سینمایی عمار، سمیرا خطیب‌زاده دکترای مدیر رسانه و مدیر فضای مجازی سازمان بسیج زنان و بهشته حدادیان کارشناس تربیتی و فعال حوزه کودک در خبرگزاری فارس برگزار شد.
کودکان کار به دیدن موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز رفتند .
شیراز- کودکان کار طی برنامه‌ای زمان بندی شده از سوی اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با موزه تاریخ طبیعی وتکنولوژی آشنا شدند و از بخش‌های مختلف این موزه دیدن کردند.
انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران: آزار جنسی لایه‌ای پنهان اما واقعی در جامعه است.
انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای گفته است این انجمن آماده است پرونده حقوقی کودکان آزار دیده را قبول کند.این انجمن، آزار جنسی کودکان را “لایه‌ای پنهان اما واقعی” در جامعه خوانده و گفته است مواجهه با چنین پدیده‌ای، نیازمند “آگاهی‌ بخشی” است.
نماینده تهران در مجلس؛ تصویب لایحه حمایت از کودکان راهکار کاهش حضور کودکان کار در خیابان‌ها
خبرگزاری هرانا – فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس می‌گوید که بیش از ۶۰ درصد کودکان کار تهران از اتباع خارجی هستند. ذوالقدر ساماندهی کودکان کار را نیازمند همکاری هماهنگ دستگاه‌های مسئول دانست و گفت که “والدین برخی کودکان بیکار و بیمار هستند و کودکان برای تامین معیشت خانواده مجبور به کار می‌شوند”.
خودکشی  کودکان: ۳ مورد
خودکشی دختر ۱۷ ساله در فومن.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا : شب گذشته، یک دختر ۱۷ ساله در شهرستان فومن اقدام به خودکشی کرد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.از علت خودکشی و سرنوشت این دختر اطلاعی در دست نیست.
گزارشی از ۹ خودکشی و خودسوزی در یک ماه اخیر؛ خودسوزی یک نوجوان در شهرستان روانسر .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز یکشنبە ١٣ آبان ماه ۱۳۹۷، یک زن از اهالی سردشت به نام «آمنە ابراهیمی» ۴۵ ساله و متاهل بە دلیل مشکلات و اختلافات خانوادگی، از طریق حلق آویزکردن بە زندگی خود پایان داد.   طی یک ماه گذشته دست‌کم ۹ شهروند شامل پنج زن، یک نوجوان و سه مرد در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر، مریوان، بانه، روانسر، بندر ترکمن و کرمانشاه به دلایلی از جمله “فقر و مشکلات اقتصادی” و “مشکلات و اختلافات خانوادگی” اقدام به خودکشی و خودسوزی کرده‌اند.
خودکشی پسربچه دانش‌آموز در زنگ تفریح .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، : صبح چهارشنبه ۲۳ آبان یک دانش‌آموز کلاس یازدهم در تهران با سقوط از طبقه سوم مدرسه اقدام به خودکشی کرد و پس از ۲۴ ساعت تلاش پزشکان برای نجات جان، روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد. دانش‌آموز قبل از سقوط مرگبار در دست‌ نوشته‌ای از خانواده‌اش خواست تا در مراسم خاکسپاری‌اش کسی لباس سیاه به تن نکند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.
کودکان در زلزله : ۲مورد
فیلم/ دوشنبه ۱۴ آبان، زلزله زدگان سرپل ذهاب که بعد از یکسال در سرما و باران هنوز درون کانکس و چادر زندگی میکنند .فیلم
کرمانشاه یک سال پس از زلزله .
یک سال از زلزله ویرانگر استان کرمانشاه می‌گذرد. ۲۱ آبان ۹۶ در حوالی ازگله در استان کرمانشاه،  پس از یک سال هنوز گروه قابل توجه‌ای از بازماندگان این زلزله همچنان در چادر و کانکس زندگی می‌کنند. به گفته مرتضی کوهی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، ۹۱ کودک در زلزله استان بی‌سرپرست شده‌اند که از این تعداد ۳۱ مورد مادر و ۴۷ مورد پدرشان جان باخته و ۱۳ مورد نیز هر دو والدین خود را از دست دادند. بر اساس آمار رسمی در اثر این زلزله ۵۷۴ نفر جان خود را از دست دادند و ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند. 
کودکان کار: ۳ مورد
یک روانشناس: کودکان خیابانی و کار در پسران بیشتر از دختران نمود دارد .
‌‌دکتر داوود کردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: کودکان کار و خیابانی دو‌گروه مجزا هستند؛ معمولاً کودکان کار به کودکانی گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به یک کاری مشغول هستند و سبب می‌شود از رفتن به مدرسه و تجربه آن دوران کودکی بی‌بهره بمانند و معمولاً این افراد دارای خانواده هستند و به علت فقر مبادرت به انجام کار می‌کنند.
تکرار پایان‌ناپذیر در پوست شهر/ کودکان کار، پشت چراغ قرمز زندگی .
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همواره ناظر بر وجود کودکان کار در سطح شهر بوده‌ایم شاید سخن گفتن از این قشر آسیب‌پذیر تکرار مکررات باشد، اما متأسفانه معضلی است که به چشم می‌خورد و انگار قرار نیست از چهره‌ جامعه پاک گردد. تمام کودکان کار هر کدام برای خود سرنوشتی دارند و پشت پرده‌ زندگی آنان همواره فقر، بیداد می‌کند.
نماینده مجلس از استثمار اقتصادی کودکان کار توسط پیمانکاران شهرداری خبر داد .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت،”. طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی عضو مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از اینکه جان کودکان زباله‌گرد قربانی ناکارآمدی و بی‌تدبیری دولت در حوزه مدیریت پسماند است، گفت که دست‌های پنهان و چرخش مالی سنگین مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه پسماند می‌شود. شاه‌عنایتی با یادآوری اینکه کودکان زباله گرد به نفع پیمانکاران شهرداری زباله‌ها را تفکیک می‌کنند و بیماری‌های عفونی آنها را تهدید می‌کند، اظهار کرد “برخی از کودکان جان خود را از دست داده و برخی نیز مبتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه ایدز می‌شوند”.                                                                                            
آسیبهای اجتماعی: ۳مورد
ایمنی شهر جدی گرفته شود سقوط کودک گرگانی در چاه؛ اهمال ناظر شهرداری یا سهل انگاری خانواده .
خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- اعظم محبی: چهارشنبه هفته گذشته حادثه ای تلخ در پارک کودک ناهارخوران گرگان رخ داد و باعث مرگ یک کودک دو ساله شد. ابتدا عنوان یک کودک هنگام بازی در پارک ناهار خوران به داخل چاهی افتاده که دهانه آن باز بوده است.
۲۳۷ هزار نفر به‌خیل عظیم بیکاران پیوستند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از مرکز ملی آمار، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۳۹۷ که منتشر شد و بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۲,۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ۱۳۹۶ به میزان ۰.۷ درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ۲۳۷ هزار نفر افزایش به ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار نفر رسیده است.
سورنا ستاری: چرا نتوانستیم صنعت اسباب‌بازی را تجاری سازی کنیم؟
به گزارش ایسنا : مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امروزه به نظر می‌رسد نظام ملی نوآوری در حوزه صنعت اسباب بازی احتیاج به نگاشت نهایی دارد گفت که امیدواریم خروجی این تعامل تاسیس رشته‌ای دانشگاهی در حوزه اسباب بازی و گشایش در حوزه مالیاتی باشد.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر