۱۳۹۸ خرداد ۲۷, دوشنبه

کشته شدن ۴ شهروند بواسطه عملکرد نیروهای نظامی در کرمان و سیستان و بلوچستان


خبرگزاری هرانا – طی روزهای گذشته، ۴ سوخت بر بلوچ در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بر اثر تعقیب و گریز و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، طی روزهای گذشته بر اثر تعقیب و گریز و تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی و سپاه به سمت خودروی سوخت‌بران در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ۴ شهروند کشته شده اند.
بر اساس این گزارش، روز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ یک سوخت‌بر جوان بلوچ بنام “یاسر بهادین زهی فرزند شهدوست” در مرز نرم منطقه ایرفشان در پی شلیک مستقیم ماموران سپاه پاسداران جان خود را از دست داد.
یک منبع مطلع در این باره گفت: “ماموران پس از شلیک مستقیم و کشته شدن یاسر
جسد وی را به سردخانه منتقل کردند”
این منبع ادامه داد: “روز یکشنبه خانواده یاسر بعد از طی مراحل قانونی جسد یاسر را تحویل گرفته و در محل زادگاهش روستای هیتمک از توابع شهرستان سرباز این شهروند کشته شده را دفن کردند”
شهرستان سَرباز یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است.
همچنین روز یکشنبه ۲۶ خرداد یک سوخت‌بر ریگانی بنام “کیوان رشیدی” پس از گذشت چند روز از حادثه تصادف جاده ای بر اثر تعقیب و گریز ماموران امنیتی، در بیمارستان کرمان وفات کرد و ساعتی قبل در زادگاهش ریگان به خاک سپرده شد.
در این گزارش به نقل از یکی از نزدیکان این سوخت بر کشته شده آمده است: در تاریخ ۱۶ خردادماه دو سوخت بر بلوچ به نام های ” قادر رشیدی و آرش رشیدی” که پسر عموهای کیوان بودند، در پی تعقیب و گریز ماموران امنیتی در حادثه جاده ای کشته شده بودند.
این منبع ادامه داد: در سال جاری ۵ نفر از اعضای این خانواده در شغل به اجبار انتخاب شده سوختبری، در اثر شلیک مستقیم و یا تعقیب گریز ماموران جان خود را از دست داده اند.
شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران قرار دارد.
سالانه ده ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می شوند، عمده این افراد کسانی هستند که به کار فروش و جا‌به جایی سوخت مشغول اند که حکومت ایران آن را قاچاق می نامد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دی ماه ۹۷ با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.
بر اساس این گزارش، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر